Peters blogg om träning och friluftsliv

Peters blogg om träning och friluftsliv

söndag 3 juli 2011

Cykling i Storsjöbygden, Jämtland




Veckan som varit har jag varit på semester med familjen på Frösön, Jämtland och dess omnejder.
På vägen upp stannade vi i Mora (Sollerön) där cykel SM pågick för fullt. Jag köpte av en tävlingcyklist en bättre begagnad Cervelo R3. Så naturligtvis så passade
jag på när tillfälle bjöds att cykla några gånger under vistelsen i Jämtland.



Dags för premiärtur på den nya cykeln


Storsjöbygden är som gjord för cykling. Skillnaden mot cyklingen hemma i Jönköpingtrakten är att höjmetrarna blir några flera per runda. Vad som gjorde starkaste intryck på mig är trots allt den storslagna naturen med utsikt över fjällvärlden. Funderar starkt på att nån gång i framtiden förlägga en cykelsemester norröver.



Hur funkade cykeln då? Ska inte påstå att det är jättskillnad mellan en traditionell racer för 10 000 kr i nypris jämfört med en betydligt dyrare cykel som denna! Den stora skillnaden som jag märkte var att Cervelon var rappare uppför jämfört med min tidigare Scott aluminiumcykel. Likaså svarar cykeln bättre på igångdrag och känns dessutom betydligt stabilare i nedförsbackar vid kurvor i höga hastigheter. Att köpa en begagnad värstingcykel är inge dum ide' alls, man får onekligen mycket cykel för pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar