Peters blogg om träning och friluftsliv

Peters blogg om träning och friluftsliv

torsdag 3 april 2014

Racerpremiär

Idag luftade jag min racer för första gången i år. Alltid samma härliga känsla att känna lite fart o fläkt jämfört med vintercykelns grova o breda däck och betydligt tyngre cykel. Kan jämföras med att köra svärmors Citroen C1 versus min egna Saab turbo med 230 HK. Att sätta sig på racern är dessutom intressant ur ett annat perspektiv, man får ett bra kvitto på hur formen ligger till. Det går inte att skylla på dåligt material när cykeln är lättrullad o väger endast drygt 7 kg. Däremot får man ett bra kvitto på hur formen ligger till vad gäller styrka i ben o hur det är ställt med konditionen. Dessvärre så fungerade inte cykeldatorn pga tekniska problem, så jag fick förlita mig på att klockan åtminstone kunde visa hur lång tid det tog på min standardrunda på 45 km som går förbi Gustav Adolfs kyrka och Hornsjön.



Jag öste på ganska hårt och kroppen svarade förvånansvärt bra trots att jag tränat alldeles för lite cykel och övrig konditionsträning i vinter. Så summa summarum så var jag nöjd med min racerpremiär. Bara jag nu kommer igång med  kontinuitet vad gäller cykelträning framöver så ska jag nog inom några veckor kunna komma i en hyfsad cykelform för att kunna klassas som en hyfsad cykelmotionär.

Det mest glädjande beskedet från dagens cykeltur var att benen kändes förvånansvärt starka.Denna vinter har jag i huvudsak ägnat mig åt högintensiv styrketräning på gymet istället för renodlad konditionsträning och det verkar som att det inte har varit helt bortkastat tid. Jag har ju inte direkt några större mål o ambitioner med min träning utan det handlar mest om att må bra. Jag nöjer mig med cykelvasan i mitten av augusti som utmaning, då jag siktar på att ta mig i mål på en tid på drygt 3 timmar o 30 minuter. Det är ett realistiskt mål för mig. Jag vet vad som krävs, hyfsat regelbunden cykelträning under våren och sommaren utan att för den skull behöva lägga ned alltför mycket tid på träning. Däremot har jag bestämt mig för att inte lägga några mer pengar på cykelsporten. Att byta ut min 26 tums MTB mot en 29 tummare lägger jag ned, den cykeln jag har får duga åtminstone en säsong till.

1 kommentar: