Peters blogg om träning och friluftsliv

Peters blogg om träning och friluftsliv

torsdag 3 juli 2014

Utmaningen 20 timmars cykling på dryga veckan dag 1

Det har varit dåligt med konditionsträning på sistone endast 1-2 kortare cykelpass i veckan. Har liksom saknat inspiration. Men verkligheten kom ifatt mig imorse. Drygt sex veckor kvar till Cykevasastarten och man vill ju inte vara alltför dåligt förberedd även om jag inte har några direkta ambitioner på att pressa tider. Men allt över en sluttid på fyra timmar är en skam...

Efter en invägnining morse konstaterade jag även att vågen visade några kilo för mycket så mao dags att ta tag i situation på allvar!

Imorse bestämde jag mig för att genomföra en intensivvecka cykling som för mig innebär 20 timmars i sadeln på åtta dagar start 3/7 sluttdag 11/7. Fokus kommer ligga på distansträning och de flesta pass kommer att vara cykelpendling till jobbet med lite extrasvängar inlagda.

Startskottet gick imorse då jag cykelpendlade i 1 timma och 45 minuter. Efter jobbet idag tar jag en omväg på vägen hem för att pröva Cykellistans nya MTB bana i Olsbo. Så jag lär få ihop ett par timmars cykling till innan dagen är slut förhoppningsvis.

Jag har tidigare kört konceptet med koncentrerad mängdträning under ca en vecka och det brukar väcka kroppen ganska bra under förutsättning att man har har en hyfsad grundfysik med sig i bagaget som ingångsvärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar