Peters blogg om träning och friluftsliv

Peters blogg om träning och friluftsliv

måndag 17 maj 2010

"Lilla Småland" med cykellistan




Lilla Småland 2010-05-13 - 2010-05-15

Så var ytterligare en tuff träningshelg avslutad. Dryga 55 mil sliter på kroppen och även knoppen. Samtidigt vansinnigt kul tycker man i alla fall efteråt!

Lilla Småland Dag 1

Start i Jönköping och mål i Vimmerby via Tranås, Malexander mfl orter. Knappt 20 mil cykling. var lite rädd för dåligt väder, eftersom jag var beredd på det värst tänkbara scenariot efter att kollat på SMHI-s deppprognos kvällen innan, var jag nöjd med 7 graders värme och stundom regn i måttliga mängder. Väl framme i Vimmerby väntades en välbehövlig dusch, middag och ett kort besök på Harrys för att kolla på Hockey VM! Sängdags kl. 22:00 lagom seg i benen!


Dag 2


Regn o blött inte kul, efter lunchuppehållet var jag rejält nedkyld. Bytte kläder och även skor till mina Shimano vinter kängor, gött att bli varm om fötterna. Lagom till start efter depåstoppet la regnet av, skönt men fortfarande lite väl kallt framför allt om det vitalare delarna. Efter nästan 22 mils cykling kom vi äntligen fram till vandrarhemmet i Asa utanför Lammhult. Ett fantastiskt fint vandrarhem med bedårande omgivningar. Kvällsmat blev det men jag stod över doppet i sjön och den vedeldade bastun.



Dag 3

15 mils cykling i varmare och framför allt torrare väder bjöd på en bra avslutning. Sista 5 milen kändes tunga i kroppen och även i knoppen. Mentalt var jag sårbar o jävligt irriterad. Tur att ingen fick uppleva mitt dåliga temperament som ibland kan komma fram i sådana situationer!

Till slut nådde vi målet i Jönköping och turen var över för denna gång.



Summa summarum det blev bra distansträning tillsammans med ett trevligt gäng! Det behövs denna typ av mängdträning för att Vätternrundan ska kännas hanterbar i juni!

Gruppcyklingen funkade hyfsat bra. För egen del kände jag mig mestadels stark förutom de sista milen den sista dagen. Skillnader i gruppen finns det alltid mellan den starka och den svagaste cyklisten men det funkade förvånansvärt bra tack vare Mats rutin!

Nu blir det en välbehövlig vila åtminstone ett par 3 dar innan träningen drar igång igen.Landsvägscykling har jag nästan fått nog av nu, så det blir att sadla om till MTB-hingsten framöver mer o mer!

Tack alla i gänget för en trevlig helg o framför allt till arrangörerna Mats, Tommy och Markus för ett fantastiskt arrangemang, ni slår Vänern runt med hästlängder på alla plan!

1 kommentar:

  1. Tack och bock, det var trevligt och vi gör om det nästa år igen!

    SvaraRadera